Riborg Voigt (1806-1882), lata 1840-te,
fotografia retuszowana z dagerotypu
H.C. Andersen i Riborga Voigt
Z
przekazów
wynika,
że
Hans
Christian
Andersen,
“
ten
najbrzydszy
mężczyzna,
jakiego
można
znależć
”,
był
magnesem
dla
kobiet
w
różnym
wieku.
Kobiety
czuły
się
dobrze
w
jego
towarzystwie.
Nie
ulega
wątpliwości,
że
ten
pisarz-podróżnik,
posiadający
w
sobie,
jak
sam
mówił
“kobiecą
połówkę”,
był
w
ocach
kobiet
niezwykle
intersującym
partnerem
do
rozmów,
ciepły,
współodczuwający
cierpienia
innych,
wierny
korespondent,
właściciel
intuicji
poety
i
chodząca encykloedia wszystkich haseł dotyczących ostatnich światowych ciekawostek.
Niezależnie
od
tego
jak
jest
”prawda”
o
Hansie
Christianie
dysponujemy
obszernym
materiałem
potwierdzającym
jego
głębokie
zaangażowanie
w
związki
z
kobietami.
Potwierdzają
to
nie
tylko
listy
do
tych
kobiet,
ale
również
listy
do
przyjaciół,
w
których
opowiada
o
swoich
cierpieniach,
będących
konsekwencją
tych
związków.
Dysponujemy
również
opisami
stanów
”zwierzęcego
pożądania
kobiety”,
w
tym
sformułowaniami,
które
w
żadnym
przypadku
nie
mogły
wyjść
spod
pióra mężczyzny z homoseksualnymi skłonnościami. .
W
lecie
1830
H.C.Andersen
zakochuje
się
po
raz
pierwszy
w
siostrze
swojego
przyjaciela,
brązowookiej
Riborg
Voigt
z
miasta
Faaborg
na
wyspie
Fionii.
HCA
ma
25
lat,
a
Riborga
24,
i
jest
już
zaręczona
z
synem
sąsiada.
HCA
gości
w
domu
kupca
Voigta
dwa
dni.
W
sierpniu
pisze
o
soich
rozterkach,
pisze,
że
bardzo
chciałby
mieć
dom
z
Riborgą.
Spokojny
dom
wypełniony
milością
i
dziećmi.
Koniec
z
wierszami!
Koniec
ze
sztukami
teatralnymi!
Zostanę
pastorem
i
obejmę
prebendę,
a
wtedy
będę
mógł
się
z
nią
ożenić.
Nie
mogę
przestać
o
niej
myśleć.
Ale
lękam
się,
że
ona
kocha
swojego
narzeczonego.
Jeżeli
to
prawda,
nigdy
jej
nie
zdobędę.
Dla
niej
pisze
wiersze,
które zdobywają sławę: "
Dwoje brązowych oczu
" i "
Mojej myśli myśl
", i wiele innych.
W
październiku
przyjeżdża
Riborga
razem
z
przyjaciółką
do
Kopenhagi.
HCA
jest
pewny,
że
jego
uczucia
nie
uległy
zmianie.
Nie
udaje
mu
sie
jedna
być
sam
na
sam
z
Riborgą.
Pisze
do
niej
list,
w
którym
opisuje
swoja
miłość
do
niej.
Pisze
również,
że
jeżeli
ona
kocha
swojego
narzeczonego,
to
życzy
im
szczęścia
na
wspólnej
drodze.
Riborga
odpowiada listem z życzniami wszystkiego najlepszego w życiu, i zrywa znajomość.
Oficjalne
opowiadania
o
baśniopisarzu
i
przyjacielu
dzieci
Hansie
Christianie
Andersenie
konsekwentnie
podtrzymują
przy
życiu
wersję
opracowaną
i
rozpowszechnioną
jeszcze
za
życia
pisarza.
Wznawiane
wydania
jego
baśni
opatrzone
są
zazwyczaj
krótkim
życiorysem,
w
którym
autor
przedstawiany
jest
jako
nieśmiały
i
nieszczęśliwie
zakochany
w
nieosiagalnych
kobietach,
poeta
płci
męskiej,
który
z
biednej
dzielnicy
duńskiego
miasteczka
Odense,
i
który
czwartego
września
1819
wyruszył w drogę do wiecznej, ogarniającej cały świat, sławy.
Wyidealizowany
obraz
Hansa
Christiana
Andersena
funkcjonujący
w
świadomości
jego
czytelników
nie
jest
pełnym
portretem
tego
wielkiego
pisarza,
który
nie
tylko
był
opowiadaczem
baśni,
autorem
powieści
i
dramatów,
krytycznym
dziennikarzem,
myślicielem,
fascynatem
nauki
i
techniki,
ale
też
neurotycznym
ekscentrykiem
i
hipohondrykiem
opętanym
demonami
natrętnych
myśli
i
seksualnymi
Informacje
na
temat
osobowości
seksualnych
każdego
artysty
stanowią
interesujący
materiał
nie
tylko
dla
naukowca.
Często
stają
się
tematem
anegdot
poświęconych
”nietypowo”
funkcjonującemu
podmiotowi,
jakim
jest
niemal
każdy
twórca.
Hans
Christian
Andersen
jest
tutaj
niezwykle
wdzięcznym
tematem,
ponieważ
dużą
część
swojej
twórczości
poświęca
sobie
samemu,
we
wszystkich
trzech
autobiografiach
traktuje
swoją
seksualność
jako
odmienną
i
udziwnioną.
Jego
kontakty
z
kobietami
ograniczały
sie
do
przyjaźni.
Nigdy
nie
miał
kochanki
i
nigdy
nie
przeżył
fizycznego
kontaktu
z
kobietą,
a
jednak
to
właśnie
kobiety,
będące
dla
niego
przyjaciółkami-siostrami-matkami,
przyczyniły
się
w
ogromnym
stopniu
do
rozwoju
jego
wielkiego
talentu.
Ale
w
jego
dziennikach
i
listach pojawiają się również mężczyźni.
(1862)
H.C.
Andersen
czyta
historię
o
“Aniele”
dzieciom
duńskiej
malarki.
Elisabeth
Jerichau-Baumann
(1819-1881)
miejsce:
Frederiksholms
Kanal,
København, Danmark
Duńscy
badacze
życia
i
dorobku
literackiego
HCA,
bardzo
ostrożnie
trakują
tematy
związane
z
cechami
jego
charakteru,
które
z
punku
widzenia
współczesnej
seksuologii
przemawiają
za
obecnością
u
niego,
jak
to
określa
sam
Hans
Christian,
“kobiecej
połówki”.
Dwie
Brytyjki,
pani
Allison
Prince
i
pani
Jackie
Wullschlager,
odrzuciły
potraktowały
temat
bardzo
poważnie,
czyniąc
go
centralnym.
Wprowadziły
więc
fakty
“życzeniowe”.
Głównym
celem
Pani
Allison
podczas
pisania
książki
“
H.C.Andersen.
The
fun
dancer.
”
(1999)
było
przeprowadzenie
dowodu
na
homoseksualne
zainteresowania
HCA
i
umieszczenie
go
na
liście
wielkich
homoseksualistów,
twórców
światowej
literatury,
a
pani
Jackie
Wullschlager,
która
w
“
Hans
Christian
Andersen.
The
Life
of
a
Storyteller
"(Londyn
i
Nowy
York
2001,
Dania
2002,
Polska.
2005),
maszeruje
jeszcze
dalej,
i
formułuje
tezę,
że
źródłem
całej
twórczości
HCA
jest
tłumiony
homoseksualizm,
i
jako
jedyna
z
biografów
przedstawia go jako czynnego homoseksualistę.
Nadwrażliwy
Hans
Christian
bardzo
cierpi
cierpi
kochając
niedostępną
kobietę.
Daje
wyraz
swoim
uczuciom
nie
tylko
w
dziennikach,
ale
również
w
listach
do
przyjaciół,
w
których
pisze
o
swojej
nieszczęśliwej
miłości
do
Riborgi.
Przyjaciele
próbują
go
bezskutecznie
pocieszać.
16.
maja
1831
roku
HCA
wybiera
się
w
swoją
pierwszą
podróż
zagraniczną
do
północnych
Niemiec.
Riborga
Voigt
wychodzi
za
mąż
w
1836
za
swojego
narzeczonego,
pracownika
leśnego P. Bøvinga
Hans
Christian
i
Riborga
nie
spotykają
się
więcej.
Symbolicznie
połączeni
zostają
po
śmierci.
Na
szyi
pisarza
znaleziono
skórzany
woreczek
z
listem
od
Riborgi,
który
otrzymał
w
październiku
1830
roku
w
Kopenhadze.
Również
Riborga
przechowywała
przez
całe
życie
wiersz
i
bukiecik
kwiatków,
który
7.
sierpnia
1830
roku
dostała
od
Hansa
Christian
w
Dyreborg
koło
Faaborg
na
wyspie
Fionii,
i
który
znaleziono
po
jej
śmierci
w
szufladzie
nocnego
stolika.
W
czasie
pierwszego
spotkania HCA wręczył Ribordze wiersz i bukiecik kwiatów.
20.11.1845, H.C. Andersen, Portret -
malarz: Carl Hartmann (1818-1857)