Strona
www.hanschristianandersen.pl
jest
poświęcona
życiu
i
twórczości
Hansa
Christiana
Andersena,
który
zasłynął
jako
autor
baśni
i
historii,
ale
pisał
też
wiersze,
powieści,
sztuki
teatralne,
autobiografie,
dzienniki,
wrażenia
z
podróży
i
listy.
Na
stronie
będą
publikowane
informacje
o
jego
życiu
i
twórczości,
tłumaczenia
wybranych
dzieł
oraz
eseje,
felietony
i
artykuły
posiadające
bezpośredni
związek
z
Hansem
Christianem
Andersenem.
Podstawowym
źródłem
informacji
publikowanych
na
stronie
HCA_PL
są
tłumaczenia
zasobów
stron
internetowych
duńskiego
Centrum_Hansa_Christiana_Andersena
,
Museum_Miejskiego
w
Odense,
H.C._Andersen_Information
,
Biblioteki_Królewskiej
,
Visitandersen.dk
,
Faktalink.dk
, fundacji HCA2005.
Hans
Christian
Andersen
żył
70
lat,
z
których
14
spędził
w
Odense,
47
w
Kopenhadze
i
9
w
podróżach.
Zainteresowanie
jego
życiem
i
twórczością
zawdzięczam
Soerenowi
Kierkegaardowi,
a
dokładniej
jego
debiutowi,
“A
f
en
Endnu
Levendes
Papirer
”,
(1838),
który
w
zamierzeniu
miał
być
krótką recenzją trzeciej powieści Hansa Christiana Andersena, “
Kun en Spillemand
”, (1837).
Ta
krótka
recenzja,
to
siedemdziesięcio
dziewięcio
stronicowa
pozycja
książkowa,
będąca
rozrosłą
krytyką
autora.
Kierkegaard
określa
Andersena
szmaciarzem,
wagabundą
i
mazgajem,
zarzuca
Andersenowi
brak
umiejętności
wyprodukowania
bohatera,
który
nie
byłby
nim
samym,
albo
historii,
która
nie
byłaby
historią
wziętą
z
jego
własnego
życia.
Zarzuca
mu
więc
brak
umiejętności obiektywizowania prywatności w kierunku czegoś bardziej uniwersalnego.
Nie
tylko
brak
umiejętności
obiektywizowania
tego
co
prywatne,
ale
też
wizja
świata,
w
którym
jednym
z
bohaterów
jest
przypadek,
odbiegały
bardzo
daleko
od
wizji
świata
i
bohatera
proponowanych
przez
humanistów
z
kręgu
Johann'a
Wolfgang'a
von
Goethe'go,
a
więc
oficjalnego
prądu
w
literaturze.
I
nie
tylko
w
literaturze.
Wiara
w
to,
że
życie
można
opisać
w
formie
‘zamkniętej
historii',
definiowała
pisarza
jako
osobę
wszystkowiedzącą,
uporządkowaną
i
bardzo
pewną
siebie,
a
wizja
celowo
i
dobrze
zorganizowanego
świata,
gwarantowała
bohaterowi
własne
miejsce,
którego
szukanie,
i
odnalezienie
(!),stawało
się
celem
życia
człowieka.
Bohater
Hansa
Christiana
w
“
Kun
en
Spillemand
”,
to
nieposiadający
swojego
miejsca,
użalający
się
nad
swoim
losem
maruda,
płomyk,
gasnący
za
byle
podmuchem
wiatru
a
nie,
jak
wymagały
literackie
kanony, ognisty, dobrze zdefiniowany w swoich działaniach, pogromca-zwycięzca.
A
ndersen
po
zdaniu
egzaminów
z
przedmiotów
philosoficum
i
philologicum,
otrzymał
‘legitymację’
studenta
uniwersytetu
kopenhaskiego.
Nie
miał
zamiaru
studiować,
ale
korzystał
ze
studenckich
przywilejów,
posiadał
legitymację
studencką,
upoważniająca
go
do
odwiedzania
klubu
studenckiego,
w
którym
spotykał
Kierkegaarda,
wyróżniającego
się
erudycją,
z
którego
opinią
się
liczył
i
przez
wiele
lat
zabiegał
o
jego
przyjaźń.
Bez
wzajemności.
Ojciec
egzystencjalizmu
nigdy
nie
przestał
traktować
Andersena
jak
niedouczonego
prymitywa,
który
powinien
jak
najprędzej
rozstać
się
z
piórem,
bo
jedyne
na
co
go
stać,
to
opisywanie
własnych
przeżyć
i
użalanie
się
nad
sobą,
co
wykluczało
tworzenie
wartościowej
literatury.
Tu,
w
klubie
studenckim,
Kierkegaard obiecał Andersenowi przeczytać i napisać “kilka słów” na temat jego nowej powieści.
Niespodziewana,
obszerna
krytyka
autora
w
miejsce
recenzji
jego
dzieła,
rozbudziła
we
mnie
zainteresowanie
najpierw
powieścią
“
Kun
en
spillemand”
,
i
dalej
życiem
i
twórczością
Hansa
Christiana
Andersena,
jednego
z
najpłodniejszych
twórców
literatury,
który
nie
nauczył
się
pisać.
Mając
elementarne
problemy
z
językiem
rozpoczynał
zdania
z
małej
litery,
nie
kończąc
poprzedniego
kropką,
nie
widział
różnicy
pomiędzy
‘d’
i
‘D’
ani
różnicy
pomiędzy
‘C’
i
‘K’,
nazwiska
i
nazwy
miejsc
pisał
na
wiele
różnych
sposobów
i
wielokrotnie
poprawiał
własną
pisownię
pod
kątem
zgodności
z
zasadami
ortografii,
których
nie
był
w
stanie
przyswoić. Pisał często ‘jak dziecko’, a problemy jakie miał z ortografią wskazują na to, że często pisał ‘jak słyszał’.
Andersen
pozostawił
po
sobie
nie
tylko
baśnie,
powieści,
wiersze,
dramaty
ale
także
niespotykaną
ilość
informacji
o
sobie
samym.
I
nie
tylko
pisał,
jest
twórcą
skomplikowanych
papierowych
wycinanek
i
rysunk
ów
ołówkiem,
które
stały
się
pierwowzorem
popularnych pocztówek.
Decyzję
opracowania
strony
Internetowej
poświęconej
życiu
i
twórczości
Hansa
Christiana
Andersena
podjąłem
po
lekturze
dzieła
angielskiej
dziennikarki
Jackie
Wullschlager,
(w
2002
otrzymała
Wielką
Nagrodę
Gminy
Odense,
50.000
Euro,
za
opracowanie
najobszerniejszej
publikacji
na
temat
HCA
w
obszarze
anglojęzycznym)
"
Hans
Christian
Andersen.
Życie
opowiadacza
historii
",
Londyn i Nowy York 2001, Dania 2002, Polska. 2005).
Pani
Jackie
Wullschlager
powołując
się
na
studiowanie
duńskich
oryginalnych
tekstów,
popełnia
błędy
prowadzące
do
formułowania
bizarnych
wniosków
wynikających
z
niedostatecznej
znajomości
języka
duńskiego,
koniecznej
do
studiowania,
ze
zrozumieniem,
nie
tylko
XIX
wiecznego
wydania
tego
języka,
ale
też
specyficznego
języka,
języka
Hansa
Christiana
Andersena
-
pisarza, który nigdy nie nauczył się pisać.
made with Xara
Hans Christian Andersen